PAS 13: Pochopenie predpisov o bezpečnostných bariérach
Pochopenie PAS 13: Kódex postupov pre bezpečnostné bariéry
Čo je PAS 13?
PAS znamená verejne dostupné špecifikácie.
PAS 13 je celosvetový kódex postupov pre inštaláciu a testovanie bezpečnostných bariér. Poskytuje návod na osvedčené postupy pre správnu inštaláciu bezpečnostných bariér v celom objekte. To zahŕňa usmernenia o tom, ako najlepšie usporiadať bariérové systémy s dôrazom na segregáciu chodcov, riadenie dopravy a účinnú ochranu strojov a budov.
Okrem toho PAS 13 poskytuje návod na najefektívnejší spôsob testovania bezpečnostných bariér, aby sa zabezpečilo, že sú v súlade a správne ohodnotené.
Kto vytvoril smernice pre bezpečnostné zábrany?
Dokument PAS 13 vytvoril British Standards Institute (BSI). Bol navrhnutý s pomocou odbornej riadiacej skupiny, ktorá zahŕňala Health and Safety Executive a skupinu popredných značiek z rôznych odvetví a sektorov. Bol vytvorený so zámerom vytvoriť súbor pokynov pre správnu inštaláciu bezpečnostných bariér, ktoré by sa potom mohli stať priemyselným štandardom.
PAS 13 tiež ponúka pokyny na správny spôsob testovania bezpečnostných bariér, aby sa zabezpečilo, že môžu poskytnúť príslušnú ochranu potrebnú na mieste.
A-SAFE bola technickým autorom PAS 13 a dokument aj sponzorovala.
Kto sú BSI?
BSI je prvým národným normalizačným orgánom na svete. Boli menovaní vládou Spojeného kráľovstva a sú držiteľmi Kráľovskej charty na vytvorenie celosvetovo uznávaných noriem, ktoré povzbudzujú ľudí a organizácie, aby fungovali efektívnejšie.
Kto bol súčasťou odbornej riadiacej skupiny PAS 13?
BSI spolupracovala s radom blue-chip spoločností z rôznych sektorov po celom svete na vývoji kódexu postupov PAS 13. Medzi partnerov patrili:
- Jaguar / Land Rover
- DHL
- TÜV Nord
- Nestlé
- MARS
- RIBA Enterprises
Riadiaca skupina bola schopná identifikovať relevantné potreby pre priemyselné odvetvia vrátane výroby, distribúcie a spracovania potravín a nápojov.
Kto je TÜV Nord?
TÜV Nord je jedným z popredných svetových certifikačných a inšpekčných orgánov. Ich pôsobnosť pokrýva široké spektrum odvetví a technológií, v ktorých poskytujú nezávislé odborné inšpekcie. Vo vzťahu k PAS 13 bol TÜV Nord jedným z členov riadiacej skupiny a zároveň poskytoval akreditáciu pre bezpečnostné zábrany vyhovujúce PAS 13.
Ako si môžem kúpiť PAS 13?
Doklad PAS 13 je možné zakúpiť na webovej stránke BSI alebo si ho môžete zakúpiť s exkluzívnou zľavou na webovej stránke A-SAFE.
Predpisy bezpečnostnej bariéry: PAS 13, Riadenie premávky a znižovanie nehodovosti
Úlohou PAS 13 bolo pokryť dve špecifické oblasti použitia bezpečnostných bariér. Prvou bola správna konfigurácia a inštalácia bezpečnostných zábran, ktorá uvažovala o použití bezpečnostných zábran pri riadení dopravy a ochrane chodcov.
Križovatky
V rušných zariadeniach môžu byť miesta prechodu ohniskami nehôd. PAS 13 poskytuje podrobné informácie o tom, ako najlepšie nakonfigurovať priechody, aby sa minimalizovalo riziko nehôd, prostredníctvom kombinácie riadenia dopravného toku a segregácie chodcov. Zámerom je povzbudiť chodcov aj vodičov, aby sa zastavili pred priblížením sa k priechodu a zvážili možné riziká.
PAS 13 načrtáva spôsoby, ako zlepšiť bezpečnosť na priechodoch pomocou:
- Horné chodníky, kde je to možné
- Konfigurácie Crossgate
- Odsunuté dvere, aby sa spomalili chodci, ktorí vstupujú a prechádzajú cez zariadenie
- Použitie ťahacích brán na spomalenie chodcov
- Aplikácia prechodových brán, ktoré nebránia evakuácii počas núdze
Riadenie dopravy
V rámci svojej pôsobnosti PAS 13 rieši spôsoby, ako efektívne riadiť dopravu cez rušné továrne a sklady. Kódex postupov podrobne popisuje spôsoby, ako minimalizovať riziká spojené s vozidlami na mieste, ktoré zahŕňajú:
- Plánovanie trás pre vozidlá a chodcov vo vzájomnej spojitosti
- Segregácia chodcov
- Práca v rámci jednosmerných systémov
- Používanie systémov lievikov na odtiahnutie vozidiel od zraniteľných oblastí lokality
Okrem toho PAS 13 zaisťuje, že vozidlá jazdia
- Sú vhodné na šírku pre vozidlá
- Vyhnite sa svahom a ostrým slepým zákrutám
- Sú riadne označené
- Sú bez prekážok a dobre udržiavané
Zábradlia
Aby sa zabezpečila správna podpora chodcov pri navigácii v rušnom zariadení, PAS 13 načrtáva praktické použitie účinných zábradlí. Správne používanie zábradlia a balustrád môže spôsobiť rozdiel medzi tým, či bude vaša pracovná sila v bezpečí, alebo nie. Prehľad PAS 13:
- Výhody vyššieho otočného bodu, aby sa zabránilo pádu ľudí cez bok
- Optimálna pevnosť bariéry pre chodcov (na podporu dvoch dospelých nakláňajúcich sa)
- Výhoda hladkých povrchových plôch a bez ostrých hrán na zníženie zranenia
Výška bezpečnostnej bariéry
PAS 13 načrtáva dôležitosť zabezpečenia toho, aby výška bariér zodpovedala nárazovým zónam a typom vozidiel v prevádzke. Aby boli bariéry úplne účinné, musia poskytovať ochranu v primeranej výške. Toto zahŕňa:
- Berúc do úvahy výšku zón nárazu vozidla
- Zabezpečenie bariér sa testuje na simulácie reálneho života
- Na ochranu pred vidlicami vozidla musí byť nainštalovaná účinná ochrana zeme
- Kľúčová infraštruktúra a strojové zariadenia by mali mať primeranú ochranu
Čiary videnia
Inštalácia bezpečnostných bariér a stĺpikov je účinným spôsobom, ako zabrániť nežiaducim dopadom na stroje, infraštruktúru a pracovníkov, musíte však zvážiť zorné pole, aby ste zabezpečili správne dodržiavanie týchto opatrení. PAS 13 sa zaoberá potrebou zvážiť zorné línie pre chodcov aj pre tých, ktorí riadia vozidlá na mieste, čo zahŕňa:
- Začlenenie zorných línií do plánovania bezpečnostných systémov
- Vzhľadom na POV vodičov a chodcov
- Vytváranie jasných vizuálnych podnetov pre vodičov kĺbových vozidiel
Segregácia chodcov
PAS 13 načrtáva dôležitosť používania bezpečnostných bariér na efektívne oddelenie chodcov od trás vozidiel. Kódex postupov uvádza, že bezpečnostné bariéry sú potrebné medzi chodníkmi a trasami pre vozidlá, ak sú bližšie ako 1 meter a nie sú oddelené zvýšeným obrubníkom. Zábrany pre chodcov nie sú potrebné v oblastiach, kde sa prevádzkujú ručné vozidlá, ako sú napríklad paletové vozíky.
Kódex postupov tiež rieši:
- Plánovanie peších trás okolo línií túžby tam, kde je to možné
- Vhodná šírka pre chodníky
- Zohľadnenie zóny priehybu bariéry na ochranu chodcov
- Použitie zvýšených obrubníkov, aby sa zabránilo vybočeniu vozidiel
- Bezpečné zóny na prispôsobenie videnia medzi oblasťami s rôznou úrovňou osvetlenia
- Použitie správneho označenia a farebného ohraničenia
- Odsadenie dverí od prechodov a používanie brán na spomalenie chodcov
Budovy a vybavenie
Okrem ochrany pracovnej sily je dôležité chrániť cenné zariadenia a konštrukcie na mieste. Od stien, zárubní a stĺpov až po stroje a elektrické zariadenia, v továrni alebo sklade je veľa zraniteľných miest. Je dôležité včas identifikovať tieto riziká. PAS 13 poskytuje pokyny na účinnú ochranu. Poskytuje rady týkajúce sa:
- Ochrana konštrukcií na úrovni terénu pred vidlicami vozidla
- Použitie dobre viditeľných stĺpikov a bariér na ochranu
- Používanie smeroviek a podlahových značiek na vytváranie vizuálnych podnetov
- Využívanie vstupov navrhnutých lievikom na nasmerovanie vozidiel preč od zraniteľných štruktúr
- Zmäkčenie slepých rohov na trasách vozidiel
- Umožnenie priestoru pre zóny ohybu bariéry
Štandardné farebné ohraničenie
Aby boli bezpečnostné systémy účinné, musia byť jasne viditeľné. Prvou funkciou bariéry je vidieť ju v rušnom alebo preplnenom zariadení. Viditeľnosť bezpečnostných bariér a stĺpikov je možné dosiahnuť prelakovaním alebo použitím systémov s jednofarebným dizajnom. PAS 13 načrtáva najlepší spôsob využitia celosvetovo uznávaného štandardného ohraničenia farieb, vrátane:
- Žltá a čierna znamená opatrnosť
- Červená a biela na označenie varovania
- Zelená označuje bezpečné zóny pre chodcov a východy
Bez ohľadu na dôvod nákupu bezpečnostných bariér, od segregácie chodcov až po efektívne riadenie dopravy, môžeme vám pomôcť. Máme tiež celý rad ďalších bezpečnostných produktov, ktoré zaisťujú správnu ochranu personálu a strojov na mieste.
Pokyny na testovanie bezpečnostnej bariéry: Štandardizácia hodnotenia nárazu
Okrem napomáhania bezpečnosti staveniska aplikáciou bezpečnostných bariér bol PAS 13 vytvorený so zámerom štandardizovať testovanie bezpečnostných bariér. Tým sa malo zabezpečiť, že všetky prekážky, ktoré tvrdia, že sú v súlade s PAS 13, spĺňajú pravidlá účinného testovania uvedené v kódexe postupov.
Prečo je dôležité štandardizovať testovanie?
PAS 13 bol navrhnutý tak, aby priniesol väčšiu konzistentnosť do testovania bezpečnostných bariér. Štandardizáciou prvkov testovacieho procesu si zákazníci môžu byť istí, že bariéry vyhovujúce PAS 13 odolajú silám uvedeným v ich hodnotení nárazu.
Čo je hodnotenie vplyvu?
Hodnoty nárazu sú čísla špecifikované výrobcami, ktoré ukazujú silu, ktorú bariéra dokáže vydržať pri náraze. Často sa merajú v jouloch a sú výsledkom vynásobenia hmotnosti vozidla jeho rýchlosťou, pričom sa zohľadňuje uhol nárazu.
Tieto hodnotenia umožňujú zákazníkom pochopiť, akú silu môže bariéra odolať. Keď údaje použité na zachytenie týchto hodnotení nie sú v súlade s PAS 13, môže byť ťažké zistiť, či sú informácie skutočne presné. To by mohlo ohroziť stroje a infraštruktúru, v horšom prípade to znamená, že ľudia nie sú účinne chránení pred nárazmi vozidiel.
Môžem dôverovať tvrdeniam prekážok, ktoré nie sú v súlade s PAS 13?
Každý výrobca bude mať iné špecifikácie a tvrdenia o tom, čo ich bariéra vydrží, ale je dôležité si uvedomiť, ako boli tieto údaje zachytené.
Zábrany vyhovujúce PAS 13 musia uvádzať hodnotenie nárazu, ktoré zahŕňa 5 % bezpečnostný faktor. To znamená, že hodnota nárazu uvedená dodávateľom je o 5 % nižšia ako sila, na ktorú bol testovaný. Táto voľnosť zaručuje, že bariéra je viac než schopná odolať uvedenej nárazovej sile.
Niektorí výrobcovia ponúkajú hodnotenie nárazu, ktoré odráža silu použitú na zničenie bariéry počas testovania. Zatiaľ čo hodnotenie nárazu môže byť vyššie ako u produktu kompatibilného s PAS 13, je pravdepodobné, že zábrana pri náraze touto silou zlyhá, čím sa stane zbytočnou a ohrozí ľudí alebo predmety za zábranou.
Aké ďalšie faktory môžu ovplyvniť hodnotenie vplyvu dodávateľa bariéry?
Existuje mnoho faktorov, ktoré môžu ovplyvniť hodnotenie vplyvu bariéry. Ak vozidlo ide rýchlejšie, ako je odporúčaná povolená rýchlosť, alebo ak nesie väčšiu ako špecifikovanú hmotnosť nákladu, zvodidlá môžu pri náraze zlyhať. Preto je štandardizácia procesu testovania kľúčová. Zabezpečuje, aby pracoviská mohli efektívne dodržiavať pokyny, aby sa minimalizovali riziká v prípade kolízie.
Ďalším faktorom, ktorý môže ovplyvniť úspešnosť bezpečnostnej bariéry, je správna výška bariéry. Niektorí výrobcovia môžu navrhnúť, že nízkoúrovňové bariéry môžu zastaviť vozidlá na mieste bez špecifikácie ich výšky. V niektorých prípadoch, ak je bariéra príliš nízka, vozidlo idúce dostatočne rýchlo môže prejsť cez bariéru, namiesto toho, aby bolo zastavené.
Testovanie bezpečnostných bariér podľa noriem PAS 13
Aby sa zabezpečilo, že bezpečnostné bariéry budú vyhovovať, testy musia použiť:
Správne vybavenie
Ak testujete bezpečnostné zábrany, je dôležité zabezpečiť, aby ste mali správne vybavenie. PAS 13 popisuje špecifické vybavenie potrebné na vykonanie vyhovujúcich testov bezpečnostnej bariéry. Tie obsahujú:
- Minimálne 2 bariéry pre každý test
- Upevňovací systém na ukotvenie bariéry k zemi
- Materiál na značenie čiar pre testovacie a vychyľovacie oblasti
- Vysokorýchlostná kamera
- Štandardná kamera pre vizuálnu kontrolu
Vyhovujúce vozidlá
Ak testujete bezpečnostné bariéry, aby ste sa uistili, že vydržia uvedenú hmotnosť a rýchlosť vozidla, najlepšie je zabezpečiť, aby vaša testovacia oblasť vyhovovala.
Testovacie oblasti musia zahŕňať celý rad špecifikácií vrátane:
- Robustné sane s kolesami bez odporu
- Žiadne prekážky medzi saňami a zvodidlami
- Pevná rampová konštrukcia s naklonenou rovinou
- Paralelné rampové koľajnice alebo koľajnice na vedenie saní
- Navijak na vytiahnutie saní do požadovanej výšky
- Snímač rýchlosti pozostávajúci z dvoch rohoží alebo laserov na meranie rýchlosti vozidla pri náraze
Správne pripravené dopadové plochy
Aby ste dosiahli čo najpresnejšie výsledky, je dôležité správne nastaviť oblasť dopadu. Nastavenie zahŕňa:
- Príprava nárazníka alebo úderníka vysokozdvižného vozíka
- Pripevnenie saní k navijaku a montáž príslušných závaží
- Sane musia byť vedené koľajničkami, aby sa predišlo poškriabaniu alebo odkloneniu
- Použitie merača rýchlosti na overenie rýchlosti vozidla
- Vysokorýchlostná kamera na zachytenie testu na ďalšiu analýzu
- Testovacia bariéra musí byť bezpečná a musí obsahovať vyznačené čiary na meranie priehybu
Postupy, ktoré treba dodržiavať
Keď je vozidlo a vybavenie nastavené podľa smerníc, je dôležité dodržiavať správne postupy.
Na tieto komponenty bariéry sa musí použiť celý skúšobný postup:
- Záverečný príspevok
- Železničné centrum
- Stredný príspevok
Pri testovaní:
- Testovanie stĺpikov sa musí vykonávať vo výške 200-500 mm
- Každý kompetentný musí byť testovaný dvakrát s novými prekážkami pre každý nový test
- Testujte bariéru pri najvyšších a najnižších teplotách, pri ktorých by sa dala použiť
- Umiestnite testovaciu oblasť do karantény, aby boli chodci v bezpečí
- Hodnoty nárazu musia používať bezpečnostný faktor o 5 % – nižší ako energia zaznamenaná pri testovaní
- Výsledky zaznamenajte do protokolu o teste
Ako vyzerá úplný test?
Keď bude vaše vozidlo a vybavenie pripravené a budú sa dodržiavať správne postupy, ste pripravení vykonať nárazový test. Nižšie uvedené video ukazuje, ako by mal správny test vyzerať.
Zaznamenávanie a hlásenie výsledkov
Údaje, ktoré je potrebné zhromaždiť počas testu, sa potom musia zhrnúť do štandardizovanej správy. Správa obsahuje podrobnosti o nasledujúcich informáciách:
- Testovacia metóda
- Popis bariéry
- Tempo prostredia a vlhkosť
- Použitá hmota a úderník
- Aplikuje sa kinetická energia
Údaje zaznamenané počas nárazovej skúšky zahŕňajú:
- Či prešla bariéra alebo stĺpik, alebo či test neprešiel
- Deformácia bariéry pri náraze
- Sila pôsobiaca na upevňovacie prvky
- Akékoľvek poškodenie zábrany alebo stĺpika
Príklady testovacích dokumentov možno nájsť v Kódexe postupov PAS 13.
Úspešné alebo neúspešné absolvovanie testu
Existujú štyri kritériá, podľa ktorých môže bariéra prejsť alebo zlyhať v nárazovej skúške:
- Ak bariéra nezastaví testované vozidlo alebo úderník
- Ak útočník alebo vozidlo prekročí testovaciu bariéru
- Ak je bariéra štrukturálne nefunkčná a poškodená nad rámec výkonu
- Ak upevňovacie prvky zlyhajú vytiahnutím z podlahy (pravdepodobne preto, že testovaná sila je vyššia ako menovitá sila výrobcu)
Zábrany A-SAFE už spĺňajú prísne normy uvedené v pokynoch na testovanie PAS 13, preto nás kontaktujte a zistite, ako vám môžu pomôcť chrániť vaše zariadenie pred nechcenými kolíziami vozidiel.
PAS 13: Zhrnutie
V A-SAFE sme odhodlaní zlepšovať štandardy bezpečnosti na pracoviskách po celom svete. Preto sme pomohli presadiť kódex postupov PAS 13 – aby sme zabezpečili, že tí, ktorí investujú do bezpečnostných bariér, budú mať istotu vo svojom výbere.
Ak by ste si chceli kúpiť PAS 13, môžete si ho kúpiť na stránke BSI alebo si ho kúpiť s exkluzívnou zľavou od A-SAFE na našej stránke.
SpäťA-SAFE je svetovým lídrom vo výrobe bezpečnostných zábran
Kontaktujte nás a pomôžeme Vám zaistiť bezpečnú prevádzku, bezpečné vykonávanie práce, ochranu zariadení, bezpečnosť zamestnancov či Vášho majetku.